القائمة الرئيسية

الصفحات




كن حذرا...الجزء الثاني

-الفقرة الأولي و الوحيدة:العقاب:

و في حالة صدمة و اندهاش،وقف جمال قدام أبوه،وهو مش عارف يقول ايه.
 فقرر أبوه ان جمال يتعاقب،رغم محاولة اقناع جمال لأبوه انه مكنش قصده انه يضربه،ولكن بائت بالفشل ؛لأنه لو قالّه انه كان عايز يضرب جلال العقاب هيزيد،وكمان لو قالوه ان جلال عمل معاه مقلب (مقلب الحبر)هيقول جلال ان جمال عمل معاه مقلب تاني و اللي هو مقلب الكشري،عشان كده مرضيش يتكلم،و مكنش عنده حجة غير انه مكنش قاصد.
أما جلال فكان واقف مش عارف يعمل ايه،وهو في داخله عامل فرح من السعادة و كأنه عايز ينط من الفرحة؛عشان جمال هيتعاقب و كان بيحكي اللي حصل بين جمال و أبوه قائلا:
كنت قبل مادخل البيت قلت لبابا انه يدخل البيت الأول عشان كنت حاسس ان فيه حاجة هتحصل،فلما جينا ندخل البيت سمعت صوت عالي أوي و كأن فيه حد بيسقف جامد،فلما دخلت عشان أعرف ايه اللي حصل  لقيت جمال قدّام بابا،وده الكلام اللي اتّقال:
الأب:ايه اللي انت عملته ده؟
جمال:أنا اسف مكنش قصدي و الله.
الأب:ازاي مكنش قصدك؟
فنظر جمال لجلال و جلال بينظر ليه بنظرة ضحك تخلك عايز تضرب جلال،فتمالك جمال نفسه،و منع نفسه من الغضب.
الأب:مبتردش عليا ليه؟
جمال:انا اسف يا بابا،اعتذاراتي الصادقة ليك،مش هكررها تاني أوعدك.
الأب:انت هتتعاقب علي اللي انت عملته ده،انت محروم من الكمبيوتر أسبوع،و انت هتمسح الحمام طوال الشهر كله....الخ.
جمال مقدرش يتكلم و لا يقول حرف واحد حتي،وبعد يومين،
و أثناء ما جمال بينظف الحمام كان جلال وراه،وكان بيقولّوا:
ههههه ي بني متحاولش تخش معايا في مقالب؛عشان بالتأكيد ههزمك هزيمة طاحنة.
اه صحيح،كنت عايز أسألك:
انت غسلت  وشك كم مرة عشان تمسح الحبر منه؟
جمال بسخرية :ملكش دعوة،ده وشي أنا مش وشك،كنت عايز أسألك بردوا،هو انت روحت المشوار مع بابا و ماما عشان تعمل البواسير و لا لسه؟
فبدأ جلال يتخانق مع جمال،و في الأخير جلال اتّعاقب بردوا مع جمال بنفس العقاب،فأثناء العقاب,وأثناء جلال و جمال بيمسحوا الحمام،قال جمال لجلال:أهلا بيك في العقاب،انت مرحب بيك في أي وقت.
جلال:أخرس.
يتبع.....

شكرا لكم...😘💋💘😊
-الكلمات المفتاحية:
قصص كوميدية قصيرة,قصص كوميدية مكتوبة,قصص كوميدية pdf,قصص كوميدية للتمثيل,قصص كوميدية رومانسية,قصص كوميدية للاطفال,قصص كوميدية طويلة,قصص كوميدية واتباد,قصص كوميديه واقعيه,قصص وروايات كوميديه,قصص مغربية بالدارجة كوميدية واتباد,قصص قصيرة كوميدية هادفة,قصص كوميدية مضحكة,قصص كوميدية مغربية,قصص كوميديه مضحكه جدا,قصص كوميديه مصريه,قصص كوميدية مضحكة قصيرة,قصص مسيحية كوميدية,قصص مسرحيات كوميدية,قصص كوميدية للمتزوجين,قصص كورية كوميدية,قصص مغربية كوميدية كاملة,قصص رومانسية كوميدية كاملة,قصص مسلسلات كورية كوميدية رومانسية,قصص حب كورية كوميدية,كتاب قصص كوميدية,قصص كوميدية قصيرة مصرية,قصص كوميدية قصيرة بالدارجة,قصة كوميدية قصيرة بالانجليزي,قصة كوميدية قصيرة للاطفال,قصة كوميدية قصيرة بالفرنسية,قصة كوميدية قصيرة ذرة تفقد الكترون لصالح ذرة اخرى,قصص كوميدية فيس بوك,قصص رومانسية كوميدية فيس بوك,قصص كوميدية عراقية,قصة كوميدية طويلة,حكاية كوميدية,قصص كوميدية رومانسية مغربية,قصص كوميديه رومانسيه قصيره,قصص رعب كوميديه قصيره,قصص رومانسية كوميدية pdf,قصص مسلسلات تركية كوميدية رومانسية,روايات رومانسية كوميدي,روايات كوميدي,روايات كوميدية رومانسية,روايات رومانسيه كوميدية,قصص كوميدية حقيقية,قصص كوميدية حزينة,قصص حب كوميدية,قصص حب كوميدية مصرية,قصص حب كوميدية قصيرة,قصص حب كوميدي,قصص حب كوميديا,حكايات كوميديه,تحميل قصص كوميدية,قصص كوميديه باللهجة المصرية,قصص كوميدية بالدارجة,قصص كوميدية بالعامية,قصص كوميدية بالدارجة wattpad,قصص حب رومانسية كوميدية بالعامية واتباد,قصص كوميدية بالدارجة المغربية.