القائمة الرئيسية

الصفحات

عيد ميلاد سعيد يا جلال! (قصص مضحكة و روايات كوميدية)


معلومة*:الصورة متعادة بمعني انها في قصة تانية...

عيد ميلاد سعيد...جلال

- الفقرة الأولي(القصة الكاملة):


في يوم من الايام  وكان اليوم ده هو عيد ميلاد جلال.
جلال عنده أخ أكبر بسنتين اسمه جمال...المهم في يوم عيد ميلاد جلال.



و بالضبط الساعة السابعة مساء....نزل جلال مع جمال في فسحه لوحدهم عشان ده عيد ميلاد جلال ...فبعد ما اتفسحوا مع بعضيهم و فرحوا...


راحوا مطعم مشهور في المدينة بتاعتهم و كان جمال عامل اتفاق مع صاحب المطعم انه يجهز مفاجأة لجلال عشان عيد ميلاده....فلما وصل جمال و جلال المطعم و هما قاعدين ياكلوا .


الأكل اللي هما طلبوه فجأة النور قطع و مرة واحدة جمال غطي عين جلال و جلال كان فاكر ان جمال عامله مفاجأة,وبعديها بشوية النور لسه مجاش و جلال استغرب هو ليه جمال تأخر اوي  كده ليه؟؟؟


  ففضل جلال  ينادي علي جمال عشان يفهم اللي بيحصل  و فجأة  سمع صوت ضربات نار من مسدسات..وسمع صوت راجل حرامي  يقول :كله ينزل علي الأرض و محدش يتحرك..


فخاف جلال و بعديها حاول يقوم و لكن افتكر ان رجله و ايده مربوطة و هو مش شايف حاجة..ففضل يصرخ عشان حد ينقذة فمرة واحدة سمع جلال صوت أخوة جمال و هو بينادي جلال و هو بيقول:انقذني يا جلال دولا هيموتوني...انقذني!



فخاف جلال علي أخوة جمال و قال متخافش هحاول انقذك 
و حاول يفك نفسه و في الأخير سمع  صوت اخوة جمال و هو بيقول:سامحني...سامحني يا جلال.



فمرة واحدة حس جلال انه هيفقد أخوة جلال فقال له:سامحني أنت 
انا عملت معاك حاجات كتير وحشه...انا كنت اللي باكل أكلك اللي في التلاجة بالخباثة,و انا اللي كنت بمسحلك ايميلاتك علي الكمبيوتر,وانا اللي وقعتك من السلم مش أحمد(ابن خالهم) عشان كنت متضايق منك.


وانا اللي كنت بشتمك و مفيش حد موجود,وانا اللي كنت بعمل فيك مقالب وانت مكنتش عارف انه هو انا اللي كنت بعمل فيك المقالب,و انا كنت اللي  بخليك تنظف البيت بدلا مني,وانا كنت اللي بحط الملح في الشاي بتاعك....الخ.



و فجأة خلع جمال اللي كانت علي عين جلال..واذ بالكل ينظر الي جلال في استغراب و حيرة و هما مش فاهمين حاجة...


احمرت خدود جلال و اتكسف من نفسه جامد اوي و فجأة الكل ضحك علي جلال و جمال بيضحك علي اخوة من اللي قاله.


و في الأخير الكل قال لجلال(كل سنة و انت طيب)و اخوة جمال قاله في الاخر(من اللي هيتعاقب طول السنة؟)فجلال قاله (مش أنا😂😂)
                            .انتهت القصة.
شكرا لكم...😘💋💘😊

-الكلمات المفتاحية:
قصص كوميدية قصيرة,قصص كوميدية مكتوبة,قصص كوميدية pdf,قصص كوميدية للتمثيل,قصص كوميدية رومانسية,قصص كوميدية للاطفال,قصص كوميدية طويلة,قصص كوميدية واتباد,قصص كوميديه واقعيه,قصص وروايات كوميديه,قصص مغربية بالدارجة كوميدية واتباد,